Legendární Chris Craft

Datování legendy značky Chris Craft by bylo možné začít rokem 1861, kdy se manželům Smithovým v americkém Michiganu narodil syn Christopher Columbus Smith. Byla to doba stále ještě Divokého západu, začala občanská válka a prezidentem byl zvolen Abraham Lincoln.

V roce 1874 otvírá Chris se svým bratrem na břehu jezera St. Clair v Algonacu severně od Detroitu první výrobní závod na produkci dřevěných lodí od veslic, přes plachetnice až po čluny poháněné parními stroji. Když na přelomu tisíciletí přichází éra spalovacích motorů a Henry Ford se chystá na zabudování benzínových agregátů do aut, Chris už má svou první loď s benzínovým motorem o výkonu dvou koňských sil, jež plula rychlostí 7 mil za hodinu.

Chris rychle pochopil potenciál motorových lodí se zabudovaným benzínovým agregátem a začal okamžitě vyvíjet trupy, jež byly schopny vyhovět nárokům stále silnějších motorů a mohly dosahovat vyšších rychlostí. Důkazem toho je i fakt, že v období let 1914 až 1921 získaly lodě Chris Craft v šesti letech po sobě zlatý pohár Americké asociace závodních motorových lodí. Lodě Chris Craft stále vytvářely nové rekordy a samy si je vylepšovaly.

Meziválečné období znamenalo zlatou éru lodí vyráběných Chrisem Smithem a vzhledem k vysoké pracovitosti Chrise a jeho předtuchám byly učiněny kroky pro uspokojení co největšího počtu zájemců. Chris byl zřejmě prvním výrobcem rekreačních lodí, který započal se standardizovanou „sériovou“ výrobou, a mohl tak uspokojit velký počet klientů a nabídnout vysokou kvalitu produktu. Posedlost po kvalitě je možné demonstrovat například na faktu, že dodavatelé mahagonového dřeva, hnáni Chrisem k dodávkám toho nejlepšího materiálu, začali nazývat nejlepší mahagon „Chris Craft Quality“. A s tím je spojen rok 1924, kdy poprvé lodě vyráběné Christopherem Smithem dostávají od svých majitelů přezdívku „Chris Craft“, jež se stala oficiálním názvem těchto unikátních lodí dodnes. V meziválečných letech vyrábí Chris více než 1000 mahagonových lodí ročně. V této době přebírá otěže loděnice syn Jay Smith, který je pak v roce 1958 předává Chrisovu vnukovi Harsenu Smithovi.

Chris Smith umírá v roce 1939. Jeho syn však pokračuje dál v krocích svého otce a za války prokazuje svou houževnatostí a flexibilitou, že je dobrým nástupcem. Loděnice Chris Craft dodala americké armádě v letech 1940–45 více než 10 tisíc vyloďovacích a invazních člunů, a byl to právě obrněný člun Chris Craft LCPL, který se jako první dotkl normandských břehů 6. června 1944 při vylodění spojeneckých invazních vojsk.

Již pod vedením zmiňovaného Harsena Smitha se v roce 1960 stěhuje loděnice z Michiganu na Floridu, přesněji do Pompano Beach, severně od Miami. Chris Craft zažívá svůj další vrchol, a to i přes příchod technologie laminátových lodí. Rychlá adaptace však neznamenala, že by z lodí Chris Craft zmizelo dřevo a loděnice opustila klasické tvary. Nakonec i na současných modelech je právě ten závan klasiky a použité kvalitní materiály včetně dřeva tím, co dělá lodě Chris Craft pojmem doposud.

Majiteli lodí Chris Craft se stala celá řada celebrit v čele se dvěma americkými prezidenty, nevyjímaje pak hvězdy šoubyznysu jako Frank Sinatra, Katrin Hepburn, Helen Morgan, Elvis Presley, anebo také zmiňovaný vizionář automobilismu Henry Ford, který byl rovněž hrdým majitelem Chris Craftu.

Poslední ze sériové produkce dřevěných lodí Chris Craft byla vyrobena v roce 1972. Čtyřicet let poté se daleko od floridského zázemí Chris Craftu, ale se zapálením, pečlivostí a hlavně se stoprocentní kvalitou a smyslem pro detail, podobnými Chrisovi, snažíme spolu s nejužším managementem továrny a zejména s podporou v podobě dodání původních plánů na stavbu lodí s možností konzultací s pamětníky obnovit tradici stavby dřevěných mahagonových lodí Chris Craft u nás v České republice, a nabídnout tak tento unikát i současným generacím milovníků tradic. Realizuje se dohoda s fabrikou o oficiální distribuci prostřednictvím celosvětové dealerské sítě pod označením Chris-Craft Retro Line. První lodí byl Barrel Back 23 z roku 1942, následuje modernější a pro rekreační účely i praktičtější Capri 23 z roku 1955–56. První z dalších stavěných lodí Capri 23 bude na jaře letošního roku připravena k slavnostnímu představení.

Chcete-li se dozvědět o stavbě mahagonových lodí více, nebo se stát rovnou jedním z jejích majitelů, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se s vámi podělíme o své nadšení a zkušenosti.

Galerie fotografií

Newsletter Radek Mašín       Registrace | Zrušit zasílání