Chorvatsko 2013 – nenechávejte otázku řešení 25% DPH naposlední chvíli

V celonárodním referendu se necelých 68 % Chorvatů rozhodlo rozptýlit poslední obláček nejistoty a vyslovilo své ano vstupu do EU. Začátkem července 2013 se tedy Chorvatsko stane 28. zemí Evropské unie, ale co to bude mít za následky pro stovky majitelů lodí kotvících v jeho vodách pod českou nebo slovenskou vlajkou? Asi budou muset doplatit DPH z hodnoty svých lodí. My máme varianty, jak se vyhnout platbě drastických 25% DPH.

Fakta jsou jasná. Loď plující pod vlajkou země EU, anebo užívaná primárně občanem EU ve vodách EU, musí mít ze své hodnoty řádně zaplacenou DPH. Ta může být uhrazena buď v zemi vlajky, nebo kdekoli v jiné zemi EU, loď však musí být v tu chvíli přítomna v té dané zemi. Obecně se doporučuje uhradit DPH v místě domovského kotviště. Z chorvatských oficiálních míst se zatím odpovědi na jejich přístup k majitelům lodí v roce 2013 nedočkáme, ale scénář bude asi následující. S minimálním předstihem vydá chorvatské „Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture“ nařízení, že všechny lodě musí mít řádně zaplacenou DPH a nejlépe v Chorvatsku. Jelikož mají naprosto dokonalý systém evidence všech lodí (díky každoročnímu vystavování „prijavy“ a vyplňování „crew listu“), vědí chorvatské úřady o každé lodi vše, co potřebují. Jediné, co jim zatím uniká, je informace o tom, zda ta či ona loď pod českou, rakouskou nebo britskou vlajkou má ze své ceny odvedenou DPH. Takže vyrazí na kontroly a nastane zmatek. Ti, kdo budou mít DPH prokazatelně uhrazenou, si mohou v roce 2013 užít klidné léto. Ostatní se budou potýkat s řešením této situace. Chorvati jistě budou mít síť svých odhadců a stanovenou metodiku, s jejíž pomocí ocení danou loď, aby byla k dispozici výchozí hodnota pro stanovení odvodu DPH (25 %). Pokud se bude chtít Chorvatům být benevolentní, nechají nějaké přechodné období, ale o tom se dá pochybovat.

Řešení?

Pro mnoho majitelů lodí to bude poslední kapka a přesunou své lodě do jiných vod, zůstane však zde jistě většina těch, kteří si občas na Chorvatsko postěžují, ale jezdit sem chtějí. A třeba chtějí podnikat i výlety do jiných zemí EU bez obav, že je bude celník vystavovat dotazům ohledně DPH. Tuto problematiku řešíme již od minulého roku ve spolupráci s firmou LBC Group a pro majitele lodí umíme nabídnout zajímavé varianty. Fakticky jde o systém, který zohledňuje velikost lodě, a tudíž její poměr možného využití ve vodách EU i mimo ně a promítá jej do konečné výše DPH. Platí zde jednoduché pravidlo, a to čím větší je loď, tím nižší DPH je třeba zaplatit (5,4–10,8 %). Celou proceduru umíme kompletně zajistit „na klíč“, přičemž se majitel může účastnit všech kroků osobně, anebo jen poskytne plné moci.

Lodě v leasingu?

Trochu jinou skupinou jsou pak majitelé lodí, kteří využívají finanční leasing. V tom případě to s nimi musí řešit společně leasingová společnost. My spolupracujeme již léta s VB Leasing, a ti připravují pro všechny své zákazníky varianty, jak co nejlépe DPH uhradit, nicméně se to neobejde bez cesty každé lodě do Slovinska.

Kontaktujte nás

Pokud budete chtít získat bližší informace, nebo navrhnout nejlepší řešení pro svou situaci, kontaktujte nás. I když jsme teprve před začátkem sezóny 2012, není radno tuto problematiku nechávat na poslední chvíli.

Galerie fotografií

Newsletter Radek Mašín       Registrace | Zrušit zasílání